Ο Τουρισμός θεωρείται κύρια εθνική εξαγωγική δραστηριότητα και κινητήριος δύναμη της εθνικής οικονομίας με συνεισφορά 16,4% στο ΑΕΠ (Πηγή: WTTC).
Είναι γνωστό και κοινά αποδεκτό ότι ο Τουρισμός αποτελεί για το νησί μας τον πυλώνα της οικονομίας του σε συνδυασμό με τον
πρωτογενή τομέα. Δεν είναι αυθαίρετη παραδοχή από όλους πως η Πάρος διαθέτει τις «πρώτες ύλες» προκειμένου να ανταποκριθεί στη σύγχρονη διεθνή τουριστική ζήτηση. Εκτενές ντοκιμαντέρ του Γαλλικού τηλεοπτικού δικτύου TV 5 εκθείασε τις ομορφιές του νησιού που απόλαυσαν πληθώρα Γάλλων τουριστών τη φετινή τουριστική σεζόν.
πρωτογενή τομέα. Δεν είναι αυθαίρετη παραδοχή από όλους πως η Πάρος διαθέτει τις «πρώτες ύλες» προκειμένου να ανταποκριθεί στη σύγχρονη διεθνή τουριστική ζήτηση. Εκτενές ντοκιμαντέρ του Γαλλικού τηλεοπτικού δικτύου TV 5 εκθείασε τις ομορφιές του νησιού που απόλαυσαν πληθώρα Γάλλων τουριστών τη φετινή τουριστική σεζόν.
Ταυτόχρονα ο διαδικτυακός τόπος της Ιταλικής Vogue κατέταξε την Πάρο στις επικρατέστερες προτάσεις για διακοπές. Το CNΝ κατέταξε το νησί μας ως τον ιδανικό προορισμό για θαλάσσια σπορ όπως το kite και το wind surf. Οι παραπάνω αποτελούν ενδείξεις πως οι στοχευμένες δράσεις προβολής που υλοποιούνται φέρνουν αποτέλεσμα και πως ο τόπος διαθέτει τις δυνάμεις για να καθιερωθεί στο «χάρτη» των διεθνών προορισμών. Το νησί μας διακρίνεται για την καθαριότητα, τη φιλοξενία, τη φυσική ομορφιά και την ήπια ανάπτυξη του. Συγκριτική έρευνα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων θεωρεί την Πάρο, ναυαρχίδα σε ποσοστά ικανοποίησης έναντι άλλων Κυκλαδίτικων προορισμών.
Όμως η απόσταση που οφείλουμε να διανύσουμε προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους μας είναι μεγάλη και έχει τέσσερις διακριτούς σταθμούς, τα τέσσερα «πι» του σύγχρονου τουριστικού μάρκετινγκ: Product (Προϊόν), Price (Τιμή), Place (Διανομή), Promotion(Προβολή). Δεν είναι τυχαίο πως η προβολή θεωρείται η τελική κατάληξη.
1) Τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος. Η ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και το «χτίσιμο» της διαφορετικότητας της Πάρου ως προορισμό είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε χωρίς να αγνοούμε ό,τι ο διεθνής ταξιδιώτης θεωρεί δεδομένο σε έναν προορισμό.
2) Την αναβάθμιση των υπηρεσιών με στόχο τη βελτίωση της σχέσης αξίας/ τιμών υπηρεσιών. Η καθαριότητα, η ετοιμότητα των επαγγελματιών η αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων, η αναβάθμιση των υπηρεσιών εστίασης και η άμεση ανταπόκριση τους στις νέες προκλήσεις- προτάσεις είναι προϋπόθεση. Μελέτες επιβεβαιώνουν πως στην «κούρσα» των τουριστικών εσόδων, νικητές δεν είναι οι φθηνοί αλλά οι ποιοτικοί και ανταγωνιστικοί.
3) Τη γεωγραφική και δημογραφική κάλυψη των αγορών ενδιαφέροντος. Στόχος μας; Οι μεμονωμένοι , «ψαγμένοι» επισκέπτες με ειδικά κίνητρα και οι τουρίστες που ταξιδεύουν εκτός περιόδου τουριστικής αιχμής. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μπορεί να επιτευχθεί με την ανάδειξη και ανάπτυξη των μορφών του περιπατητικού, θαλάσσιου, πολιτιστικού, πολιτισμικού και θρησκευτικού τουρισμού και το άνοιγμα σε νέες γεωγραφικές αγορές. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσουμε θεματικό φυλλάδιο για τους επισκέψιμους, αρχαιολογικούς χώρους του νησιού μας, κάτι που έλειπε από το συνολικό πακέτο προβολής του Δήμου.
4) Την σύγχρονη και στοχευμένη προβολή. Το πλάνο δράσεων της τουριστικής επιτροπής του Δήμου Πάρου κινείται σε τρείς άξονες.
a) Ο πρώτος αφορά στη συμμετοχή σε σημαντικές εκθέσεις Τουρισμού όπως η WTM στο Λονδίνο, η BIT στο Μιλάνο, η ΙTB στο Βερολίνο, η MITT στην Μόσχα, η ΕΜΙΤΤ στην Κωνσταντινούπολη και το Greekland Panorama στη Στοκχόλμη και η IMTM στο Τελ Αβίβ.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκληρωμένη και συντονισμένη προσπάθεια είναι η αυτό-οργάνωση σε δύο επίπεδα:
Όμως η απόσταση που οφείλουμε να διανύσουμε προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους μας είναι μεγάλη και έχει τέσσερις διακριτούς σταθμούς, τα τέσσερα «πι» του σύγχρονου τουριστικού μάρκετινγκ: Product (Προϊόν), Price (Τιμή), Place (Διανομή), Promotion(Προβολή). Δεν είναι τυχαίο πως η προβολή θεωρείται η τελική κατάληξη.
ΣΤΟΧΟΙ
Προσαρμόζοντας τη θεωρία στα δεδομένα του νησιού μας, το μάρκετινγκ προορισμού είναι μία αδιάκοπη διαδικασία που στόχο πρέπει να έχει: 1) Τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος. Η ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και το «χτίσιμο» της διαφορετικότητας της Πάρου ως προορισμό είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε χωρίς να αγνοούμε ό,τι ο διεθνής ταξιδιώτης θεωρεί δεδομένο σε έναν προορισμό.
Λείπουν υποδομές όπως: αυτές της υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, μαρίνες- αλιευτικά καταφύγια, η σηματοδότηση των μονοπατιών, η δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζοδρομίων όπου είναι δυνατόν, η βελτίωση της εικόνας των Αρχαιολογικών χώρων και βεβαίως, η καλύτερη προσβασιμότητα πρέπει να αποτελούν τη βάση ανάπτυξης. Σε ένα κατεξοχήν αεροπορικό προορισμό όπως η Ελλάδα , η διασφάλιση νέου και ασφαλούς αεροδρομίου μπορεί να δώσει στο νησί μας νέα ώθηση. Οι μεμονωμένες, ευτυχώς, αντιδράσεις ως προς το συγκεκριμένο έργο πνοής, είναι τουλάχιστον απαράδεκτες μόνο στόχο έχουν την υποβάθμιση και την απομόνωση του νησιού για λόγους μικροσυμφερόντων…
2) Την αναβάθμιση των υπηρεσιών με στόχο τη βελτίωση της σχέσης αξίας/ τιμών υπηρεσιών. Η καθαριότητα, η ετοιμότητα των επαγγελματιών η αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων, η αναβάθμιση των υπηρεσιών εστίασης και η άμεση ανταπόκριση τους στις νέες προκλήσεις- προτάσεις είναι προϋπόθεση. Μελέτες επιβεβαιώνουν πως στην «κούρσα» των τουριστικών εσόδων, νικητές δεν είναι οι φθηνοί αλλά οι ποιοτικοί και ανταγωνιστικοί.
3) Τη γεωγραφική και δημογραφική κάλυψη των αγορών ενδιαφέροντος. Στόχος μας; Οι μεμονωμένοι , «ψαγμένοι» επισκέπτες με ειδικά κίνητρα και οι τουρίστες που ταξιδεύουν εκτός περιόδου τουριστικής αιχμής. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μπορεί να επιτευχθεί με την ανάδειξη και ανάπτυξη των μορφών του περιπατητικού, θαλάσσιου, πολιτιστικού, πολιτισμικού και θρησκευτικού τουρισμού και το άνοιγμα σε νέες γεωγραφικές αγορές. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσουμε θεματικό φυλλάδιο για τους επισκέψιμους, αρχαιολογικούς χώρους του νησιού μας, κάτι που έλειπε από το συνολικό πακέτο προβολής του Δήμου.
4) Την σύγχρονη και στοχευμένη προβολή. Το πλάνο δράσεων της τουριστικής επιτροπής του Δήμου Πάρου κινείται σε τρείς άξονες.
ΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
b) Ο δεύτερος άξονας αναφέρεται στην προβολή και την προώθηση του προορισμού με πρωτότυπες δράσεις όπως συμμετοχή σε road shows, στοχευμένες παρουσιάσεις του προορισμού σε τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους στο εξωτερικό, συνέργεια -προβολή μέσω γνωστών αλυσίδων κ.α .
c) Ο τρίτος άξονας είναι η πρόσκληση δημοσιογράφων και τηλεοπτικών συνεργείων και η πρόκληση δημοσιότητας σε ΜΜΕ (τηλεόραση, έντυπα, social media, blogspots, κλπ) μέσω της εμπειρίας και όχι μέσω πληρωμένης διαφήμισης που δεν έχει την ίδια απήχηση στο κοινό. Η αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών αποτελεί προτεραιότητα, όπως το δημοσιογραφικό ταξίδι που συνδιοργανώθηκε με την αεροπορική εταιρία Volotea. Στο πνεύμα αυτό, η διοργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης τουριστικών πρακτόρων( fam trips) στοχεύει στο άνοιγμα αγορών, ενισχύοντας την προσπάθεια των επαγγελματιών του νησιού.
Ιδιαίτερη βάση δίνουμε με στοχευμένες δράσεις που αφορούν στο άνοιγμα της Αγοράς της Κίνας (φιλοξενίες τηλεοπτικών συνεργείων και δημοσιογράφων, αποστολή φυλλαδίων στις εκθέσεις, στεν;h συνεργασία με την Κινεζική πρεσβεία και τον Ελληνοκινεζικό σύνδεσμο ,κ.α), μιας αγοράς πολλά υποσχόμενης που σαν πρώτο και κύριο ενδιαφέρον έχει τον Πολιτισμικό τουρισμό, αδιαμφισβήτητο συγκριτικό πλεονέκτημα της Πάρου όταν διαθέτει το Αρχαίο Λατομείο, πάρα πολύ σημαντικούς επισκέψιμους αρχαιολογικού χώρους όπως το Δεσποτικό, το Αρχαίο Νεκροταφείο, το Δήλιο κ.α. που πρέπει, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, να αξιοποιηθούν και να προβληθούν .
Ιδιαίτερη βάση δίνουμε με στοχευμένες δράσεις που αφορούν στο άνοιγμα της Αγοράς της Κίνας (φιλοξενίες τηλεοπτικών συνεργείων και δημοσιογράφων, αποστολή φυλλαδίων στις εκθέσεις, στεν;h συνεργασία με την Κινεζική πρεσβεία και τον Ελληνοκινεζικό σύνδεσμο ,κ.α), μιας αγοράς πολλά υποσχόμενης που σαν πρώτο και κύριο ενδιαφέρον έχει τον Πολιτισμικό τουρισμό, αδιαμφισβήτητο συγκριτικό πλεονέκτημα της Πάρου όταν διαθέτει το Αρχαίο Λατομείο, πάρα πολύ σημαντικούς επισκέψιμους αρχαιολογικού χώρους όπως το Δεσποτικό, το Αρχαίο Νεκροταφείο, το Δήλιο κ.α. που πρέπει, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, να αξιοποιηθούν και να προβληθούν .
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Η αδιάκοπη και αμφίδρομη συνεργασία του Δήμου με τους φορείς και τους επαγγελματίες του νησιού πρέπει να αποτελεί μέριμνα και φροντίδα όλων ώστε η διείσδυση στις αγορές να είναι πιο δυναμική. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην ελλιπή συμμετοχή των επαγγελματιών με έτοιμα πακέτα και συγκεκριμένες προτάσεις στις εκθέσεις και τις δράσεις του Δήμου. Θεωρούμε όμως πως είμαστε σε καλό δρόμο ειδικά με όσους επαγγελματίες αντιλαμβάνονται τις υγιείς προθέσεις της Tουριστικής επιτροπής.
Έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, η ευαισθητοποίηση όλων μας σε ζητήματα σεβασμού και τήρησης των κανονισμών και των αποφάσεων που διέπουν καθαρή, εύρυθμη και λειτουργική τουριστική Πάρο , ώστε να εκλείψουν φαινόμενα όπως το παράνομο παρκάρισμα, η κατάληψη των κοινόχρηστων χώρων, το παράνομο εμπόριο, η ανεξέλεγκτη ρίψη κλαδιών, σκουπιδιών κτλ., πρώτα εμείς οφείλουμε τον σεβασμό του τουριστικού μας προϊόντος και μετά οι επισκέπτες μας.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το κεντρικό κράτος κωφεύει… Η γραφειοκρατία καλά κρατεί και η οικονομική κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς, πράγμα που σημαίνει πως η ανάγκη να εστιάσουμε στις δικές μας δυνάμεις και να συμβάλλουμε στην υλοποίηση μικρών και μεγάλων έργων γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το κεντρικό κράτος κωφεύει… Η γραφειοκρατία καλά κρατεί και η οικονομική κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς, πράγμα που σημαίνει πως η ανάγκη να εστιάσουμε στις δικές μας δυνάμεις και να συμβάλλουμε στην υλοποίηση μικρών και μεγάλων έργων γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική.